Missnöje med beslut

Om du är missnöjd med beslutet från Patientförsäkringscentralen på grundval av eller kompensationsbeloppet, kan du

  1. använda din rätt till begäran om omprövning,
  2. utnyttja begäran om rekommendation för avgörande till trafik- och patientskadenämnden eller
  3. göra stamningsökan till tingsrätten.

1. Begäran om omprövning

Om du tror att ersättningsbeslutet har baserats på ofullständigt godkännande kan du skicka en skriftlig begäran till Patientförsäkringscentralen. I begäran ska mottagaren specificera i vilket avseende utredningen var bristfällig och om möjligt ska den dokumentation som saknats bifogas eller åtminstone anges var den kan fås.

Observera att om du inte har en annan utredning än den som du redan har företett för Patientförsäkringscentralen, kommer beslutet inte att korrigeras på denna grund. Om du är av avvikande åsikt om beslutet, bör du direkt rikta en begäran om rekommendation för avgörande till trafik- och patientskadenämnden.

Begäran om omprövning skickas till Patientförsäkringscentralens adress eller kan också skickas in elektroniskt.

Begäran om rättelse måste göras senast tre år efter du har fått Patientförsäkringscentralens beslut. 

Kontaktuppgifter till Patientförsäkringscentralen

2. Trafik- och patientskadenämnden

Trafik- och patientskadenämnden är ett expertorgan som har specialiserat sig på att ersätta trafik- och patientskador. Nämnden utreder självständigt de ärenden som hänförts till den för behandling. I samband med behandlingen begär nämnden att få tillgång till en utredning som är väsentlig för avgörandet från såväl Patientförsäkringscentralen som de vårdinrättningar som ärendet gäller. Nämnden har tillgång till läkare inom olika branscher och den kan be dem om expertutlåtanden. Ärendena behandlas i nämndens sektioner, som besitter såväl juridisk som medicinsk expertis.

Behandling i nämnden kostar inget för den som begär om rekommendation för avgörande.

Trafik- och patientskadenämnden har till uppgift att avge rekommendationer om avgöranden i patientskadeärenden på begäran av den ersättningssökande, utövare av hälso- och sjukvårdsverksamhet eller Patientförsäkringscentralen. I ersättningsärenden som behandlas vid domstol kan nämnden uttala sig på begäran av domstolen eller en part.

Begäran om rekommendation för avgörande ska göras inom ett år från det ersättningsbeslut som Patientförsäkringscentralen har gett i ert ärende.

Som begäran om rekommendation för avgörande räcker det med ett fritt formulerat, skriftligt meddelande om att du är missnöjd med det ersättningsbeslut som Patientförsäkringscentralen har gett. Av begäran om rekommendation för avgörande ska dock framgå
- Den ersättningssökandes namn, personbeteckning och adress samt
- Den behandlingsbeteckning som börjar med PO eller PL och som framgår av Patientförsäkringscentralens ersättningsbeslut.

Trafik- och patientskadenämnden (öppnas i en ny flik)

Även om ersättningssökanden begär ett beslut av trafik- och patientskadenämnden efter ett positivt beslut endast angående ersättningsbelopp, får nämnden på eget initiativ ta upp skadeärendet och själva grunden för ersättningen. Förfarandet baseras på § 41 i patientförsäkringslagen.

3. Allmän domstol

Talan mot Patientförsäkringscentralen i en ersättningstvist kan väckas vid Helsingfors tingsrätt eller tingsrätten på ersättningssökandens hemort. Talan kan också väckas vid den tingsrätt inom vars domkrets den handling som orsakade skadan utfördes, den försummade handlingen borde ha utförts eller skadan yttrade sig.

Talan ska väckas inom tre år efter att parten har fått skriftligt besked om Patientförsäkringscentralens beslut och om tidsfristen. Besvärsfristen baserar sig på § 53 i patientförsäkringslagen.

Om ärendet behandlas av trafik- och patientskadenämnden avstannar tidsfristen medan behandlingen pågår. När ärendet inte längre behandlas i nämnden börjar en ny 3 års tidsfrist att väcka tal.

Tidsfristen för att väcka talan fortsätter inte att löpa om behandlingen av ärendet avbryts eller återkallas i nämnden eller i domstol innan ärendet har avgjorts. I det här fallet är tidsfristen för att väcka talan dock minst ett år lång, även om den återstående tidsfristen innan ärendet hänfördes till nämnden skulle ha varit kortare än så. Det är möjligt att förlänga tidsfristen för att väcka talan på ovan nämnda sätt endast en gång.