Vahinkoilmoituksen jälkeen
Mistä tiedän, onko vahinkoilmoitukseni tullut perille?
Potilasvakuutuskeskus lähettää kirjeitse vahvistuksen siitä, että on vastaanottanut vahinkoilmoituksen.
Miten kauan käsittely kestää? Miksi käsittelyajat vaihtelevat?
Yksittäisen hakemuksen käsittelyaikaa on vaikea arvioida täsmällisesti. Noin puolet vahinkoilmoituksista ratkaistaan reilun seitsemän kuukauden kuluessa ja yli 90 prosenttia vahinkoilmoituksista vuoden kuluessa vahinkoilmoituksen saapumisesta. Keskimääräinen käsittelyaika on tällä hetkellä noin 7,5 kuukautta.
Lääketieteellisesti tai oikeudellisesti vaativissa tapauksissa käsittelyaika on usein keskimääräistä pitempi. Käsittelyaikaan vaikuttaa myös se, miten nopeasti tarvittavat selvitykset saadaan.
Miten saan tietoa, missä vaiheessa käsittely on?
Käsittelyprosessi etenee vahinkoilmoituksen rekisteröinnistä korvauspäätökseen. Vahinkoilmoituksen tekijään ollaan käsittelyprosessi aikana yhteydessä, jos tarvitaan lisäselvityksiä.
Puhelintiedustelut valitettavasti hidastavat tapausten käsittelyä, joten toivomme välttämään yhteydenottoja, mikäli asia ei ole kiireellinen. Kiireellisissä asioissa voit ottaa yhteyttä vahinko- ja korvausasioiden palvelunumeroon 040 450 4590 (arkisin klo 12–15).
Voiko potilasvahinkoasian käsittelyä nopeuttaa?
Ei voi. Potilasvakuutuskeskus käsittelee kaikki vahinkoilmoitukset niin nopeasti kuin mahdollista.
Haluan täydentää aiemmin jättämääni vahinkoilmoitusta, miten pitää toimia?
Jos olet saanut uusien tutkimusten myötä lisää tietoa ilmoittamaasi vahinkoasiaan liittyen, ilmoita kirjallisesti Potilasvakuutuskeskukselle, missä sinua on tutkittu. Potilasvakuutuskeskus tilaa sairauskertomustiedot hoitopaikasta puolestasi. Vaihtoehtoisesti voit lähettää kirjalliset selvitykset Potilasvakuutuskeskukselle.
Voinko lähettää Potilasvakuutuskeskukseen lisätietoja ja selvityksiä sähköisesti?
Voit lähettää selvityksiä Potilasvakuutuskeskukseen sähköisesti. Tarvitset sähköistä yhteydenottoasi varten pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen sekä tiedon vahinkoasiasi käsittelytunnuksesta. Käsittelytunnus löytyy sinulle Potilasvakuutuskeskuksesta lähetetystä vahvistuskirjeestä tai päätöksestä tai soittamalla Potilasvakuutuskeskuksen asiakaspalveluun. Käsittelytunnus on muotoa PO-vvvv-nnnn-nnn, esim. PO-2012-1234-123 ja vuodesta 2021 alkaen sattuneissa vahingoissa muotoa PL-vvvv-nnnn-nnn.
On tärkeää, että käsittelytunnus kirjoitetaan sähköisessä yhteydenotossa oikein eikä käsittelytunnusta koskevaan kohtaan kirjoiteta esim. nimeä tai henkilötunnusta. Tarkempia ohjeita sähköiseen asiointiin saat sivuiltamme.
Mitä tarkoittaa kuuleminen ja ketä se koskee?
Potilasvakuutuskeskus lähettää vahinkoilmoituksen tekijälle jäljennöksen esimerkiksi hankkimastaan terveydenhuollon selvityksestä tai lääketieteellisestä asiantuntijalausunnosta ja antaa mahdollisuuden kirjallisen vastineen antamiseen määräajassa.
Vastinetta ei tarvitse antaa, jos asianosaisella ei ole kommentoitavaa tai lisättävää asiaan.
Kuka tekee päätökset vahinkojen korvaamisesta?
Potilasvakuutuskeskuksen asiantuntijat tekevät päätökset potilasvahinkoja koskevan lainsäädännän perusteella. Tarvittaessa käytetään apuna asiantuntijalääkäreitä. Verkkosivullemme on koottu esimerkkejä Potilasvakuutuskeskuksen tekemistä korvauspäätöksistä.